بهینه‌ سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization

بهینه‌سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization

بهینه‌سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization

بهینه‌سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization چیست؟ بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو کاری است که هر روز باید انجام شود. گاهی اوقات با وب سایت هایی مواجه می شویم که در استراتژی های بهینه سازی خود کمی زیاده روی کرده اند. تفاوت بین سئو و بهینه سازی بیش از حد چیست؟ چگونه یک وب سایت بیش از حد بهینه شده را تشخیص می دهید؟ در این مقاله با شرکت طراحی سایت آرتیمان وب همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

بهینه سازی بیش از حد مانند غذای بیش از حد پخته شده است که هیچ کسی آن را دوس ندارند. دامنه‌هایی که بیشترین تأثیر منفی را داشته‌اند، از بهینه‌سازی بیش از حد محتوای خود رنج می‌برند. یعنی بارگذاری بیش از حد صفحات با کلمات کلیدی. بارگذاری نوشته های شما با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به عنوان کیورد استافینگ تلقی می شود. در حالی که در ابتدا این موضوع می تواند رتبه بندی را افزایش دهد، اما در دراز مدت کار نمی کند. خود گوگل بیان کرده است که بهینه سازی بیش از حد صفحات شما با کلمات کلیدی ممکن است به رتبه بندی سایت شما آسیب برساند. نوشتن یک عبارت خاص به تعداد زیاد نه تنها مفید نیست، بلکه در زبان طبیعی هم رایج نیست. این نوع استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی خاص به گوگل نشان می‌دهد که صاحب سایت بجای ارائه خدمات به کاربرانش، برای کسب رتبه‌بندی بالا توسط موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌شود.

بهینه سازی یا سئو بیش از حد سایت چیست؟

اگر تکنیک ‌هایی که هدف آن ها کسب رتبه‌بندی بالا در موتورهای جستجو است، به کیفیت سایت آسیب برسانند، یک وب‌سایت بیش از حد سئو می‌شود. در چنین حالتی، بازدیدکنندگان وب سایت تجربه متفاوت و بدی خواهند داشت. اگر خواندن متون، سخت یا آزار دهنده باشد، به احتمال زیاد مقاله خود را با کلمات کلیدی مورد نظر خود، پر کرده اید. اگر تعداد بی شماری لینک در وب سایت شما وجود داشته باشد، احتمالاً سعی می کنید انکرتکست ها را بیش از حد بهینه کنید.

موارد بهینه سازی بیش از حد در سئو سایت

چگونه می توانید متوجه شوید که وب سایت خود را بیش از حد بهینه کرده اید؟ اگر تاکنون هر کدام از موارد زیر را انجام می دادید، دست نگه دارید! گوگل موتور جستجوی پیشرفته ای است که دیگر دور زدن و یا نادیده گرفتن الگوریتم های آن (چه عمدا و چه سهواً) نتیجه نمی دهد و خیلی سریع روش های سئو کلاه سیاه را از سئو کلاه سفید تشخیص می دهد. اگر هر یک از موارد زیر را انجام می دهید، مهم است که در اسرع وقت آنها را اصلاح کرده و روش های طبیعی تر سئو را انجام دهید.

    • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (کیورد استافینگ)
    • کلمات کلیدی غیر مرتبط
    • تعداد و نوع لینک سازی داخلی
    • لینک سازی زیاد برای صفحات اول
    • بهینه سازی در فوتر
    • بک لینک زیاد

قیمت طراحی سایت

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی: متن بیش از حد سئو شده

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی واضح ترین روش بهینه سازی بیش از حد سایت است. البته که کیورد استافینگ به رتبه بندی سایت شما کمک می کند ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر بیش از حد در متن مقاله خود از کلمات کلیدی استفاده کنید دچار مشکل اور اپتیمایزیشن یا بهینه سازی بیش از حد سایت خود می شوید. باید بدانید که گوگل متوجه می شود، که متن شما در مورد چیست و بر اساس آن صفحه سایت شما را رتبه بندی می کند. با این حال، متن بیش از حد بهینه شده، قابل خواندن نیست. اگر کلمه کلیدی خود را در هر جمله قرار دهید، خواندن متن شما بیش از حد دشوار خواهد شد. اگر هر جمله حاوی کلمه کلیدی باشد، هیچ کس تمایل ندارد، که مقاله شما را بخواند، حتی افرادی که واقعاً به موضوع شما علاقه دارند.

راهکار: جای آن بهتر است تعداد مناسبی از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با موضوع خود را در متن بکار ببرید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به رتبه بندی صفحه مورد نظر شما آسیب می رساند و محتوای شما را ناخوانا و درک آن را چالش برانگیز می کند. همچنین، بهتر است از کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی لانگ تیل) استفاده کنید تا اینکه محتوای خود را با کلمات کلیدی کوتاه و کلی پر کنید.

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با سایت

وقتی که کسب و کار شما جدید است و سخت می ‌توانید کلمه کلیدی پرجستجو برای حوزه فعالیت خود پیدا کنید، شاید اولین راه حلی که به ذهن شما می رسد استفاده از کلیدواژه ‌هایی باشد که پر بازدید هستند ولی با کسب و کار شما نامرتبط می باشند. این روش یک تکنیک کلاه سیاه است و استفاده از آن نه تنها باعث جریمه شدن از طرف گوگل می شود بلکه از جانب کاربران نیز محکوم خواهید شد. چرا که کاربران علاقه ای به وارد شدن به صفحه ای که هیچ ارتباطی با موضوع سرچ شده آن ها ندارد، ندارند و اگر با این با چنین صفحاتی مواجه شوند بلافاصله پس از ورود سایت را ترک می کنند که این موضوع باعث افزایش نرخ خروج سایت می شوند که همین عامل باعث کاهش رتبه بندی سایت شما می شود.

لینک سازی داخلی نامناسب

بهینه‌سازی بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که مدیران وب‌سایت‌ها تعداد غیرضروری لینک به صفحه اصلی یا صفحات ناوبری اصلی خود مانند صفحات «تماس با ما»، «درباره ما» یا «خدمات ما» ایجاد کنند. شما می خواهید لینک های داخلی ایجاد کنید اما آنها را به این صفحات هدایت نکنید. یکی از راه های بهبود رتبه سایت، لینک سازی روی کلمات کلیدی کوتاه است. رضایت کاربر از سایت و محتوای درون آن برای گوگل بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات در یک محتوا بدون توجه به نیاز کاربر، لینک سازی انجام شده و باعث می شود که مخاطب در حین خواندن محتوای شما اذیت شود و دیگر تمایلی به ادامه دادن متن نداشته باشد. شما با لینک سازی غیرطبیعی، گوگل را متوجه می کنید تا بر مبنای الگوریتم پنگوئن خود رتبه شما را کاهش دهد.

راهکار: به جای بهینه سازی بیش از حد به صفحه اصلی و صفحات ناوبری، پیوندهای داخلی به صفحات عمیق تر ایجاد کنید. این به موتورهای جستجو کمک می کند ساختار وب سایت شما را بهتر درک کنند و به بازدیدکنندگان کمک می کند ارزش بیشتری در وب سایت شما پیدا کنند. ناوبری و پیوندهای خوب در وب سایت شما به این معنی است که شما مجبور نیستید صفحات را در اعماق معماری وب سایت خود دفن کنید. با عدم پیوند به آنها، صفحات در محتوای شما گم می شوند. اگر بازدیدکنندگان مجبور شوند برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند، زیاد دنبال آن بگردند، ناامید شده و آنجا را ترک خواهند کرد.

استفاده بیش از حد از تگ‌های هدینگ

استفاده بیش از اندازه تگ‌های هدینگ، نیز یکی دیگر از عوامل سئو بیش از اندازه وبسایت است. عنوان اصلی همان H1 است که تیتر آن صفحه بوده و اندازه نمایش آن نسبت به دیگر هدینگ‌ها بزرگتر در نظر گرفته می‌شود. تگ‌هایی مانند H2 ،H3 و … نیز باعث ایجاد ظاهری زیباتر و در نتیجه خوانایی بهتر محتوای شما می‌شود. اما فراموش نکنید که تعداد هدینگ ها نباید بیش از اندازه، آزاردهنده و غیر طبیعی باشد.

بهینه سازی بیش از حد پاورقی یا فوتر سایت

اگر فوتر وب سایت شما بیش از حد بهینه شده باشد، می تواند توسط موتورهای جستجو به عنوان یک پرچم قرمز دیده شود. هرگز فوترها را با پیوندها یا کلمات کلیدی زیاد پر نکنید. این موارد نیازی به بهینه سازی ندارند.

راهکار: اگر از ترکیبی از لینک‌های داخلی و خارجی برای بهینه‌سازی سایت در فوتر وب‌سایت خود استفاده کنید، مفید خواهد بود، اما مراقب باشید این کار را کم انجام دهید. همچنین می‌توانید پاورقی خود را با داده‌های ارزشمند درباره کسب‌وکارتان، مانند اطلاعات تماس، مکان و سایر خدمات، بهینه کنید.

قرار دادن کلمات کلیدی در نام دامنه

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه شما باعث بهینه سازی بیش از حد آن می شود و به رتبه بندی شما آسیب می رساند. نام تجاری شما یک کلمه بسیار مهم است و استفاده از آن به عنوان کلمه کلیدی امری بسیار خطرناک می باشد. علاوه بر این، برای کسب رتبه برای برند، باید چیزی منحصر به فرد در نام برند خود داشته باشید، نه فقط کلمات کلیدی.

راهکار: نام دامنه شما باید ساده و موثر باشد. از پر کردن بیش از حد آن با کلمات کلیدی خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود سایت بیش از حد بهینه به نظر برسد. برای کسب رتبه با برند، باید چیزی منحصر به فرد در نام دامنه خود داشته باشید که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، استفاده از “بهترین” یا “برترین” در نام دامنه خود می تواند به مشتریان بگوید که بهترین محصولات و خدمات را ارائه می دهید.

پیوند دادن به سایت های سمی و با DA پایین

هنگام تلاش برای به دست آوردن بک لینک متقابل بسیار محتاط باشید. هرچه لینک های خروجی بیشتری به سایت‌های با DA پایین داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که سایت شما در منطقه با DA پایین قرار بگیرد.

راهکار: بهترین کار این است که در ساخت لینک بسیار مراقب باشید. بر ایجاد لینک‌های با کیفیت به جای کمیت تمرکز کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت‌هایی که به آنها پیوند می‌دهید بسیار مورد اعتماد هستند. قبل از پیوند دادن به هر وب سایتی، در مورد اعتبار دامنه آن تحقیق کنید و محتوای هرزنامه یا بک لینک مرتبط با آن را بررسی کنید.

استفاده از محتواهای تکراری

ایجاد صفحه ای با محتوای مشابه، آن را بیش از حد بهینه می کند. موتورهای جستجو این را به عنوان نشانه ای از بهینه سازی بیش از حد تفسیر می کنند و به آن رتبه بالایی نمی دهند.

راهکار: محتوای منحصر به فرد کلید موفقیت در سئو است. اطمینان حاصل کنید که هر صفحه ای که ایجاد می کنید برای یک کلمه کلیدی یا عبارت، بهینه شده است و حاوی محتوای با کیفیت بالا است. همچنین، از برچسب های متعارف برای کمک به موتورهای جستجو برای درک اینکه محتوای شما اصلی است استفاده کنید. با اینکار از بهینه سازی بیش از حد آن صفحه جلوگیری می کنید.

آی فریم ها

توسعه دهندگان وب که از جاوا اسکریپت و HTML برای ایجاد محتوای وب سایت استفاده می کنند، اغلب از iFrames برای جاسازی اطلاعات در یک سند صفحه استفاده می کنند. اگر iFrame به عنوان یک شی مجزا برنامه ریزی شود، ربات های خزش، جریمه ای را برای بهینه سازی بیش از حد کلمه کلیدی اعمال شده توسط Google یا سایر موتورهای جستجو ایجاد نمی کنند.

راهکار: برای جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد وب سایت خود، هنگام ایجاد iFrame از تگ noframes استفاده کنید. اگر مرورگر از فریم ها پشتیبانی نمی کند، از تگ noframes> HTML> برای نمایش متن جایگزین استفاده کنید. تگ <noframes> فقط در صورتی کار می کند که مرورگر از فریم ها پشتیبانی نکند. اگر مرورگر از فریم ها پشتیبانی کند، تگ <noframes> نادیده گرفته می شود. بنابراین، تگ <noframes> باید در عنصر <frameset> استفاده شود. در حال حاضر بهتر است از <noframes> استفاده نکنید زیرا منسوخ شده است و  توسط HTML5 پشتیبانی نمی شود.

بهینه سازی بیش از حد رسانه های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و لینکدین برای ایجاد سرنخ عالی هستند. با این حال برای جلوگیری از سئو بیش از حد سایت، به زمان بیشتری برای بهینه سازی محتوای خود برای حفظ رتبه وب سایت خود نیاز دارید.

راهکار: روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع وب سایت خود تمرکز کنید و اطمینان حاصل کنید که آن لینک برای کلمات کلیدی هدف شما بهینه شده است. هنگام ارسال پست در رسانه های اجتماعی از کلمات کلیدی در محتوای خود کم استفاده نکنید یا وب سایت خود را بیش از حد تبلیغ نکنید. بر ایجاد محتوای جالب، جذاب و آموزنده برای مخاطبان خود تمرکز کنید.

ساخت بیش از حد بک لینک

لینک بیلدینگ همیشه جزء ضروری سئو بوده است. با این حال، بهینه سازی بیش از حد با ایجاد لینک های زیاد می تواند به رتبه بندی شما آسیب برساند.

راهکار: بر ساخت لینک های با کیفیت به جای کمیت تمرکز کنید و اطمینان حاصل کنید که از منابع معتبر بک لینک می سازید. همچنین، از بهینه سازی بیش از حد با انکرتکست با متن دقیق به صورت مکرر خودداری کنید. برای جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد، تنوع بخشیدن به انکرتکست تا حد امکان ضروری است.

پیامدهای بهینه سازی بیش از حد

آپدیت الگوریتم پاندا، تمام سایت‌هایی را هدف قرار داده است، که محتوای بیش از حد بهینه‌سازی شده دارند. اگر بهینه سازی محتوای خود را کمی بیش از حد انجام دهید، در معرض خطر جریمه الگوریتم پاندا هستید. در اینصورت، متوجه افت ناگهانی رتبه سایت خود خواهید شد. از این رو، بهینه سازی بیش از حد محتوای شما می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

بهینه سازی بیش از حد همیشه منجر به یک UX بد می شود. اگر در متن خود بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده کنید، خواندن آن آسان و سرگرم کننده نخواهد بود. متنی که پر از لینک باشد نیز جذاب نیست. متون بیش از حد بهینه سازی شده کمتر مورد توجه رسانه های اجتماعی قرار می گیرند. اگر بازدیدکنندگان شما آزرده خاطر شوند، تمایل کمتری به خرید محصول یا بازگشت به وب سایت شما خواهند داشت.

توصیه ما در مورد یک وبسایت بیش از حد بهینه شده

وب سایتی که بیش از حد بهینه شده است، سایتی است که سئو را یک گام بیش از حد برداشته است. بهینه سازی بیش از حد به این معنا می باشد که UX یا خوانایی وب سایت شما از استراتژی سئوی شما آسیب دیده است. مشکل بهینه سازی بیش از حد نه تنها استفاده بیش از حد از تکنیک های سئو است بلکه تمرکز قوی بر سئوی فنی است. این موضوع یعنی تلاش برای دریافت رتبه از گوگل تنها از طریق اقدامات فنی. سئوی فنی سایت برای نشان دادن موضوع به موتور جستجو و ربات‌هایش امری مهم است، اما این فقط یک جنبه است و جنبه های دیگر نیز باید در سئو صفحات سایت در نظر گرفته شود.

بهینه سازی بیش از حد یک اشتباه رایج است که بسیاری از صاحبان وب سایت مرتکب می شوند و می تواند اثرات مخربی بر رتبه بندی داشته باشد. تمرکز بر ایجاد محتوای مرتبط، جذاب و باکیفیت ضروری است که خدمات سئو ما می تواند به شما در دستیابی به آن کمک کند. بهینه سازی مداوم محتوای خود در طول زمان و اجتناب از بهینه سازی بیش از حد با کلمات کلیدی به شما این امکان را می دهد که دید وب سایت خود را در موتورهای جستجو به حداکثر برسانید و اطمینان حاصل کنید که با آخرین بهترین شیوه های SEO به روز است.

سخن پایانی

سئوی بیش از حد باعث ایجاد مشکلات جدی در سایت شما خواهد شد. گوگل در این حالت امتیازات منفی به سایت شما می‌دهد که در نهایت باعث می‌شود رتبه شما در میان سایت‌ها در پایین‌ترین حالت ممکن قرار گیرد. می‌توانید از ابزارهایی مانند سئو یواست و رنک مث برای سئوی محتواهای سایت خود استفاده کنید، تا از بهینه سازی بیش از حد سایت خود جلوگیری کنید.

امتیاز شما باعث دلگرمی ماست...

1401-12-15

4:49 بعد از ظهر

نوشته شده توسط تیم سئو آرتیمان وب

تیم سئو آرتیمان وب

این مقاله به کوشش تیم سئو آرتیمان وب تهیه شده است. شرکت دیجیتال مارکتینگ آرتیمان وب با بیش از 14 سال سابقه فعالیت در زمینه های طراحی وب سایت، طراحی گرافیک، سئو و بهینه سازی وب سایت با هدف گسترش، رشد و ایجاد کاربران هدف برای مجموعه ها در حال فعالیت می باشد.

مقالات پیشنهادی

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
kamran
1 سال قبل

یک جایی در مورد الگوریتم tf-idf خوندم که موضوع اصلیش بر سر تکرار بیش از حد کلمه کلیدی بود. یعنی هرچی بیشتر یک کلمه رو توی متن تکرار کنیم ارزشش کم میشه و میرسه به ارزش کلماتی مثل و، که و…. آیا این تعریف اشتباهه؟

فهرست مطالب

مقالات مفید

اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور Spam Score چیست؟

اسپم اسکور Spam Score چیست؟ آیا می دانید اسپم اسکور Spam Score چیست؟ وب سایت Moz یکی از سایت‌های معتبر خارجی

شرکت سئو سایت
شرکت سئو سایت

شرکت سئو سایت همانطور که می‌دانید، سئو یکی از مهمترین عوامل موفقیت در توسعه کسب و کارهای آنلاین است. با توجه

خدمات شرکت