تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال چیست؟

آیا می دانید تگ کنونیکال چیست؟ عوامل زیادی در سئو سایت شما تاثیر می گذارد. در بسیاری از مواقع وجود صفحات تکراری و شبیه به هم سبب می شود تا گوگل مرتکب اشتباه شده و صفحه اصلی و هدف را شناسایی نکند. در این زمان از تگ کنونیکال در صفحه استفاده می کنیم. تگ کنونیکال در سئو به گوگل اطلاع می دهد که کدام صفحه اصلی بوده یا محتوای اصلی در کدام صفحه قرار دارد. همچنین تگ کنونیکال به موتور های جستجو کمک می کند تا محتواهای تکراری و کپی را شناسایی کنند. می توان اینطور گفت که به کمک تگ کنونیکال می توانیم صفحات را برای گوگل رتبه بندی کنیم.

به عنوان مثال در سایت های فروشگاهی، ممکن است برای یک محصول چندین صفحه ساخته شده باشد. اما در میان این صفحات تنها یکی از آن ها به عنوان صفحه اصلی شناخته شده و سئو شده است. با قرار دادن این تگ در صفحات دیگر، به گوگل نشان خواهید داد، که صفحات دیگر را به عنوان محتوای کپی شناسایی نکند. همچنین صفحاتی که تگ کنونیکال ندارند، بودجه خزش کمتری خواهند داشت.

طراحی سایت فوری

چرا باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

وجود محتوا و صفحات تکراری رتبه سئو سایت شما را کاهش می دهد. یکی از راه­ های اجتناب از این مشکل، استفاده از تگ کنونیکال یا همان کد معروف Rel=Canonical است. گوگل به صفحه ­ای که این آدرس در آن وارد شده اهمیت بیشتری می ­دهد و آن را ایندکس می­ کند. در نتیجه هنگام سرچ، صفحه ایندکس شده نمایش داده می ­شود. بنابراین، می ­توان گفت که استفاده از تگ کنونیکال برای وبمسترها یک نیاز اساسی است. زیرا سایتی که رتبه­ پایینی دارد، بازدهی کم و در نتیجه موجب افت کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ می شود. درنتیجه، این تگ زمانی استفاده می شود که:

  1. ورود به صفحات سایت، هم با قرار دادن اسلش (/) و هم بدون استفاده از آن امکان پذیر باشد.
  2. آدرس URL یک سایت با استفاده از بعضی از متغیرهای محتوا عوض ‌شود. معمولا این مشکل برای سایت های فروش محصول رخ می­دهد، زمانی که محصولات را از پر فروش‌ترین به ارزان‌ترین قیمت دسته­ بندی می­ کنند. در نتیجه آدرس URL آن صفحه­ ها تغییر می‌کند.
  3. سایت روی HTTP باشد و یک نسخه‌ی HTTPS نیز از آن وجود داشته باشد.
  4. سایت روی HTTP باشد و یک نسخه‌ی HTTPS نیز از آن وجود داشته باشد و رمزگذاری SSL در آن استفاده نشده باشد.
  5. یک محتوا را در صفحات مختلف سایت خود و یا سایت­ های دیگر آپلود کرده باشید.

کاربردهای تگ کنونیکال در سئو چیست؟

در ادامه کاربردهای تگ کنونیکال را برای شما بیان می کنیم:

جلوگیری از تغییر دوره ای نسخه مرجع

جلوگیری از تغییر دوره ای نسخه مرجع، یکی از کاربردهای تگ کنونیکال در سئو سایت می باشد. با اضافه و کم شدن محتوا یا تغییر در تعادل لینک سازی خارجی، ممکن است صفحه اصلی از نظر گوگل تغییر کرده و آدرس دیگری در نتایج جستجو نشان داده شود. با این اتفاق جایگاه ما از دست نمی رود، اما همه ابزارهای آمارگیر سردرگم می شوند. اطلاعاتی که در پنل سرچ کنسول، ابزار گوگل آنالیتیکس یا هر بستر تحلیلی دیگر مشاهده می کنیم، دستخوش تغییر شده و اجازه تحلیل دقیق را از ما می گیرد.

کنونیکال کردن موارد تقریبا تکراری 

بیشتر افراد وقتی به فکر کنونیکال شدن می‌افتند، به تکرارهای دقیق فکر می‌کنند. استفاده از تگ کنونیکال در صفحه هایی با محتوای کاملاً مشابه امکان پذیر است. با این حال، جانب احتیاط را رعایت کنید. بحث‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما استفاده از تگ‌های کنونیکال برای صفحات بسیار مشابه، مانند صفحه محصول که فقط از نظر موقعیت مکانی یا برخی از ویژگی های محصول متفاوت است، معمولاً درست نیست. به خاطر داشته باشید که نسخه‌های غیر کنونیکال آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشد، موتورهای جستجو تگ کنونیکال را نادیده می‌گیرند.

استفاده از تگ کنونیکال برای نسخه موبایل

تمام وب سایت هایی که به صورت کاربردی و حرفه ای فعالیت می کنند در سایت خود، صفحاتی را به شکل کاملا منحصر برای نسخه های موبایل ایجاد می کنند. باید دقت کنید اگر محتوای صفحه اختصاصی موبایل با محتوای صفحات اصلی نسخه دسکتاپ مشابه باشد باید حتما از تگ کنونیکال بهره ببرید.

در واقع اگر یک محتوا در دو url باشند، تگ کنونیکال از تکراری بودن محتواها جلوگیری می کند و در این حالت بر سئو تاثیر موثر خواهد داشت و یک سایت بهینه شده را برای ارائه خدمات به کاربران دارید.

استفاده از تگ کنونیکال برای سئو مقالات چند قسمتی

احتمالا بارها در وب سایت های مختلف با مقالات چند قسمتی روبرو شده اید. مثلا مقاله آموزش افزایش سرعت سایت قسمت 1، قسمت 2 و غیره. با توجه به اینکه همه این مقالات همگی یک کلمه کلیدی دارند، باید برای اینکه گوگل در انتخاب مقاله مناسب گمراه نشود، از تگ کنونیکال در آن ها استفاده کنید. به این صورت که همه مقالات را به مقاله اول کنونیکال بزنید.

مدیریت زمان برای ربات های گوگل

مدیریت زمان برای ربات های گوگل یکی دیگر از کاربردهای تگ کنونیکال است که باعث می شود تا مورد استفاده سئوکاران و وبسمترها قرار بگیرد. ربات های گوگل برای هر سایت، با توجه به نرخ انتشار محتوا، اعتبار و سابقه دامنه، زمان مشخصی را اختصاص می دهند. هرچقدر تعداد صفحات کم ارزش در سایت شما بیشتر باشد، شانس بررسی و ایندکس مقاله های جدید کمتر شده و ربات های گوگل سردرگم می شوند. استفاده اصولی از تگ کنونیکال نقش مهمی در مدیریت زمان ربات های گوگل ایفا می کند.

استفاده از تگ کنونیکال برای دامنه های مختلف

اگر شما قصد دارید که محتوای صفحات خود را در سایت های دیگر به اشتراک بگذارید، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که در قسمت کدهای HTML مربوط به آن ها از تگ کنونیکال استفاده کنید و آن را به محتوای اصلی در صفحات خود انتقال بدهید. در نتیجه با این کار شما موفق شده اید که ترافیک را به سمت سایت خود منتقل کنید و یک تاثیر بسیار مثبت هم در سئو سایت خود ایجاد کنید و هم اینکه گوگل رتبه بندی سایت شما را ارتقا خواهد داد.

روش صحیح استفاده از تگ‌ کنونیکال

  1. استفاده نمودن از روش آدرس دهی absolute یا به عبارتی روش مطلق
  2. استفاده نمودن از حروف کوچک
  3. استفاده نمودن از نسخه صحیح دامنه Https یا Http
  4. استفاده نمودن از تگ‌ کنونیکال خود ارجاع
  5. استفاده نمودن از یک تگ کنونیکال برای هر برگه

قیمت طراحی سایت

آیا اعتبار صفحه با تگ کنونیکال منتقل می‌شود؟

در این زمینه بین کارشناسان سئو بحث‌های زیادی صورت گرفته است، اما به طور کلی می‌توانیم به این سوال جواب مثبت بدهیم. برای پاسخ به این سوال که چرا باید از تگ canonical استفاده کنیم، اینگونه پاسخ داده شده است: «این تگ‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بتوانند تمامی اطلاعات موجود در چند URL مجزا (از جمله لینک‌های موجود در آن‌ها) را به صورت یک جا بررسی و ذخیره کنند.»

بنابراین، شاید اثبات محکمی برای این ادعا وجود نداشته باشد که این تگ‌ها اعتبار صفحه را منتقل می‌کنند، اما از جمله‌ی بالا می‌توان برداشت کرد که اعتبار صفحات توسط این تگ‌ها قابل انتقال است. علت اینکه نمی‌توانیم به چنین سوالاتی پاسخی قاطع بدهیم این است که هیچکس 100% از رمز و رازهای شرکت گوگل اطلاع ندارد.

اشتباهاتی که در استفاده از تگ کنونیکال باید از آن ها دوری کنید

در برخی صفحات استفاده از تگ کنونیکال می‌تواند منجر به حذف شدن صفحه اصلی از SERP شود. این صفحات عبارت‌اند از:

  • صفحه اصلی که قصد داریم به موتورهای جستجو معرفی کنیم نباید تگ کنونیکال داشته باشد.
  • صفحات آرشیو مطالب را به صفحه‌ای غیر از خودشان کنونیکال نکنید.
  • آدرس صفحه کنونیکال را حتماً به صورت کامل و با http یا https آن وارد کنید. بهترین روش کپی کردن آدرس از آدرس بار مرورگر و پیست کردن آن در محل تگ کنونیکال است.
  • صفحه اصلی که تگ کنونیکال به آن اشاره می‌کند نباید خودش به صفحه دیگری کنونیکال یا ریدایرکت شده باشد.
  • در یک صفحه چند آدرس به عنوان صفحه اصلی معرفی نکنید. هر صفحه حداکثر باید یک تگ کنونیکال داشته باشد.
  • در استفاده از تگ کنونیکال زیاده‌روی نکنید. تگ کنونیکال ترفندی است که فقط برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل به خاطر محتوای تکراری به کار می‌رود.

کلام آخر

مبحث تگ‌های کنونیکال پیچیدگی زیادی ندارد، اما شاید درک زیر و بم آن در ابتدا اندکی دشوار به نظر برسد. در عین حال، با توجه به آنچه که در این مطلب ذکر شد می‌توانید بر بسیاری از ظرایف کاربرد تگ کنونیکال تسلط پیدا کنید. در نهایت به خاطر داشته باشید که تگ کنونیکال یک راهکار جادویی نیست که بتواند به طور خودکار باعث بهبود وضعیت سئوی سایت شما شود؛ بلکه حتی یک اشتباه کوچک در استفاده از آن می‌تواند بر رتبه کلی سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

اگر تاکنون از تگ‌های کنونیکال استفاده نکرده‌اید، ابتدا باید وضعیت سایت و نیاز آن را بررسی کنید و سپس برای تعیین برگه‌های تکراری و اصلی و نحوه قرار دادن تگ در آن ها یک استراتژی تدوین نمایید. چنانچه همین حالا هم از تگ‌های کنونیکال استفاده می‌کنید، بهتر است که همه اقدامات و استراتژی‌های فعلی خود را مجدداً به زیر ذره بین ببرید تا اطمینان پیدا کنید که همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شده و هیچ یک از برگه‌های اصلی که باید ایندکس شوند را از موتورهای جستجو پنهان نکرده‌اید. اگر نیاز به طراحی سایت و یا سئو سایت دارید می توانید با شرکت سئو آرتیمان وب تماس بگیرید. مشاوره رایگان ما، کمک زیادی در مورد همه سوالات شما می کند.

امتیاز شما باعث دلگرمی ماست...

1401-12-11

11:55 بعد از ظهر

نوشته شده توسط تیم سئو آرتیمان وب

تیم سئو آرتیمان وب

این مقاله به کوشش تیم سئو آرتیمان وب تهیه شده است. شرکت دیجیتال مارکتینگ آرتیمان وب با بیش از 14 سال سابقه فعالیت در زمینه های طراحی وب سایت، طراحی گرافیک، سئو و بهینه سازی وب سایت با هدف گسترش، رشد و ایجاد کاربران هدف برای مجموعه ها در حال فعالیت می باشد.

مقالات پیشنهادی

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرنوش
1 سال قبل

چطور میشه همه صفحات دسته‌بندی‌های مقالات رو در دسترس کاربران قرار داد و توسط گوگل هم ایندکس بشه اما اعتبار این دسته‌ها به صفحه‌ی دیگه‌ای از سایتمون داده بشه؟!

فهرست مطالب

مقالات مفید

خدمات شرکت